()

مَن طَلَبَنی وَجَدَنی

وَمَن وَجَدَنی عَرَفَنی

وَمَن عَرَفَنی اَحَبَّنی

وَمَن اَحَبَّنی عَشَقَنی

وَمَن عَشَقَنی عَشَقْتُهُ

وَمَن عَشَقْتُهُ قَتَلتُهُ

وَمَن قَتَلته فَعَلَیَّ دیته

ومن علی دیته فانا دیته ...

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آن کس که مرا طلب کند، من را می یابد و آن کس که مرا یافت، من را می شناسد و آن کس که مرا شناخت، من را دوست می دارد و آن کس که مرا دوست داشت، به من عشق می ورزد و آن کس که به من عشق ورزید، من نیز به او عشق می ورزم و آن کس که من به او عشق ورزیدم، او را می کشم و آن کس را که من بکشم، خونبهای او بر من واجب است و آن کس که خونبهایش بر من واجب شد، پس خود من خونبهای او می باشم

_♥♥___♥♥♥__♥♥___♥♥

زندگی زیباست
زنگی تلاطمی همچو دریاست
گاه پایین گاه بالا
گاه داد و گاه بیداد
زندگی باران است
شرشر لحظه هایش
بی نهایت زیباست
زندگی زیباست
چون خدا با ماست...

: پریسا

_♥♥___♥♥♥__♥♥___♥♥

پست ها از خودم نیستند
مگر اینکه زیرشان
نوشته باشم !

کلمات کلیدی

حجاب محدودیت است؟؟

يكشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۱، ۱۱:۵۰ ب.ظ

گفت :

بخاطر اینکه دست دزدان و خیانتکاران و سارقان به آنها نرسد.

در اینجا آن عالم دینى رو کرد به زن مسیحى و اظهار داشت فلسفه حجاب نزد ما مسلمانها همین است که : زن گُلى خوشبو است ... زن گوهر و یاقوت گرانبهاست و چون جنس لطیف زن هم مانند طلا و جواهرات است ، و باید از دست خیانتکاران و دزدان عِفت و ناموس محافظت کرد، و از چشم تبهکاران و اهل فساد حفظ نمود، زیرا زن همانند مروارید است که در صندوقچه صدف باید پنهان گردد تا طعمه آنان نشود و تنها ساتر و نگهدارنده زن حجاب است و حجاب براى زنان مانند محفظه اى بر جواهرات است و اگر زنان نیز در پوشش نباشند. همیشه در معرض خطرات و تجاوزات قرار مى گیرند و به خاطر نشان دادن زیبائى ها پیوسته مورد آزار و تعدى مفسدین مى شوند.

آرى دخترم... دستور حجاب در اسلام به این جهت است که زن از دست خیانتکاران در امان باشد. زیرا بدنش پوشیده و زینت هایش مستور است و مردم از او چیزى نمى بینند و در او طمع نمى کنند و از او دورى مى جویند و نظرشان را جلب نمى کند، بلکه از او حساب مى برند و حیا مى کنند، همه اینها به خاطر حجاب است . و شما مطمئن باش که اگر زن در پوشش ‍ حجاب نباشد، پیوسته در معرض آزار مفسدین است ، بنا بر این حجاب شرافت و بزرگوارى توست ، آرى دخترم این گوشه اى از فلفسه حجاب بوده که تذکر دادم .

پس از شنیدن این مطلب ، آن خانم مسیحى فکرى کرد... و سپس با چهره اى درخشان گفت : من تا بحال این گونه نشنیده بودم ... شما بسیار جالب بیان کردى ، و اکنون اسلام را میپذیرم .

ایشان در همان جلسه ، شهادتین را بر زبان جارى کرد، و اسلام را پذیرفت

  • پریسا asemani

نظرات  (۳۱)

سلام دوست عزیز
وبتون جالبه و قشنگ
خوشحال میشم به منم سری بزنید ...
پاسخ:
آدرس نذاشتید که شما !!
جالب
پاسخ:
؟؟؟
سلام
ضرورت رعایت محرم و نامحرم
رسول گرامی اسلام ، درب خانه فاطمه (س) را کوبید و فرمود:
السلام علیکم اأدخل؟
پاسخ شنید:
(سلام بر تو ای فرستاده خدا، داخل شوید ای رسول خدا)
پیامبر فرمود:
آیا داخل شوم با کسی که همراه من است؟
فاطمه فرمود:
( اگر نا محرمی با شماست، وارد نشوید که چادر بر سر ندارم)
کمی بعد چادر به سر کرد و فرمود: داخل شوید
رسول خدا دو باره سلام کرد و فرمود: با کسی که همراه من است؟
پاسخ داد:
(سلام بر تو ای فرستاده خدا، داخل شوید با کسی که همراه شماست)
(جان ها فدای فاطمه زهرا (س)
یا علی
شمیم رحمت
سلام
پرهیز از نا محرمان
مردی نابینا پس از اجازه گرفتن، وارد منزل علی (ع) شد.
پیامبر (ص) مشاهده فرمود که حضرت زهرا (س) بر خاست، و فرمود: دخترم این مرد نابیناست
فاطمه(س) پاسخ داد:
( پدر اگر او مرا نمی بیند، من که او را می نگرم!
اگر چه او نمی بیند اما بوی زن را استشمام می کند!)
رسول خدا پس از شنیدن سخنان دخترش فرمود:
شهادت می دهم که تو پاره تن من هستی
جان ها فدای فاطمه (س)
یا علی
شمیم رحمت
سلام تشکر می کنم از مطلب زیبای شما،
به نظر من حجاب مربوط به عقل انسان است کسی که حجاب را رعایت نکند چه مرد باشد و چه زن باشد تهی از عقل و مغز است.
زندگانی دنیا ی انسان ها که دنیای جنگل نیست آقایان و خانم های محترم،
با عقل زندگی کنیم نه بی عفل!
حجاب محبوبیت است نه محدویت پس با محبوبیت زندگی کنیم.
یا علی
شمیم رحمت
سلام
اجبار در رعایت حجاب



سؤال: آیا در رعایت حجاب اجبار وجود دارد؟


جواب: قرآن مجید ـ بعد از نشر فرهنگ دینی و اخلاقی به حد اقناع دیگران ـ می فرماید: «اکراهی در دین نیست» به این معنی که در معتقدات، انسان آزاد است، ولی در رفتار و عمل هم عقل و هم عرف اجتماعی دنیای امروز می گوید که باید عادات و اعراف اجتماعی یک جامعه را محترم شمرد و خلاف آن را انجام نداد و حرمت شکنی را اجازه نمی دهند، بله دین مبین اسلام در رفتار با مرتکبین خلاف، فرموده باید مراتب امر به معروف و نهی از منکر مراعات شود.



واحد استفتائات دفتر حضرت آیت الله العظمى حاج سید صادق حسینى شیرازى مدظله العالى

یا علی
شمیم رحمت
سلام
مقابله با بدحجابی



سؤال: راهکارهای مقابله با بدحجابی را بیان بفرمایید؟


جواب:
هیچ راه کاری مانند فرهنگ سازی حجاب نمی تواند مقابله با بی حجابی و یا بدحجابی کند، البته فرهنگ سازی نیاز به بسیج شدن کل دستگاه های پرورشی، از مدرسه و دانشگاه و حوزه تا رادیو و تلویزیون، و از خانه تا خیابان و محیط کار، و از کتاب تا مجله و روزنامه و غیره دارد.



واحد استفتائات دفتر حضرت آیت الله العظمى حاج سید صادق حسینى شیرازى مدظله العالى
سلام
حد حجاب



سؤال: حدود شرعی حجابی که بانوان باید مراعات نمایند چیست؟


جواب:
یک بانوی مسلمان واجب است بر او که از سر تا انگشتان پای خود را به استثنای صورت و دو کف دستها به شرط اینکه زینت نداشته و شهوت انگیز نبوده بپوشاند، بله چادر ضخیم مشکی و ساده بهتر است، زیرا این طور پوشش نوعی اقتدا نمودن به حضرت زهرا سلام الله علیها که همه ما امید شفاعت آن حضرت را داریم می باشد.



واحد استفتائات دفتر حضرت آیت الله العظمى حاج سید صادق حسینى شیرازى مدظله العالى

یا علی
شمیم رحمت
سلام
نوع پوشش مرد و زن



سؤال: الگوی مناسب لباس پوشیدن مردان و زنان چیست؟


جواب:
الگوی مناسب همان است که نزد مؤمنین و مؤمنات متعارف باشد.



واحد استفتائات دفتر حضرت آیت الله العظمى حاج سید صادق حسینى شیرازى مدظله العالى

یا علی
شمیم رحمت
سلام
تحمیل حجاب به همسر و فرزند



سؤال: آیا مرد می تواند حجاب را به همسر و فرزندان خود تحمیل کند؟


جواب: در اسلام تحمیل نیست. بلکه بیان احکام و قناعت پیدا کردن به حکم است. و اگر زوج بتواند زیبائی حکم خدای متعال را نسبت به حجاب به همسر و فرزندان خود برساند، و آنکه خدای متعال زن را به وسیله حجاب شخصیت و کرامت بخشیده است. هرگز آنان نزدیک به بد حجابی یا بی حجابی نمی شوند. زیرا انسان طالب شخصیت و کرامت بوده و از بی شخصیتی و بی حرمتی گریزان می باشد. البته باید نصیحت را همیشه با زبان خوش و سخنان منطقی، آرام و ملایم انجام داده و خستگی به خود راه ندهد.



واحد استفتائات دفتر حضرت آیت الله العظمى حاج سید صادق حسینى شیرازى مدظله العالى

یا علی
شمیم رحمت
سلام
حد حجاب زن



سؤال: حدود حجاب و آرایش در انظار عمومی چه مقدار است؟


جواب:
بر زن واجب است موی سر و تمام بدن خود را از نامحرمان بپوشاند، مگر صورت و دو دست تا مچ ـ به شرط عدم ظاهر شدن زینت، مثل طلاجات و... ـ و از آرایش کردن در مجامع عمومی امتناع ورزد، مگر این که آرایش خود را از نامحرمان بپوشاند.



واحد استفتائات دفتر حضرت آیت الله العظمى حاج سید صادق حسینى شیرازى مدظله العالى
سلام
ضرورت حجاب در دین



سؤال: آیا مسأله ی حجاب ضروری دین است؟


جواب: بله.



واحد استفتائات دفتر حضرت آیت الله العظمى حاج سید صادق حسینى شیرازى مدظله العالى
سلام
نوع حجاب در خانواده ها



سؤال: آیا حجاب اسلامی برای خانواده های مذهبی و روحانی متفاوت از دیگران می باشد؟


جواب: خیر، گرچه آنان باید الگوی حجاب برتر باشند.



واحد استفتائات دفتر حضرت آیت الله العظمى حاج سید صادق حسینى شیرازى مدظله العالى
سلام
اجبار عروس به استفاده از چادر



سؤال: آیا والدین داماد بعد از عقد، مجاز به اجبار عروس و خانواده او جهت استفاده از چادر هستند؟


جواب:
مناسب است او را اِقناع کنند. و البته معمولاً والدین به جهت محبّت مفرطی که به فرزند و عروس خود دارند می خواهند به گونه ای آنان را به موافقت با نظر خود قانع کنند، ولی در عین حال ممکن است اولاد و عروس فکر کنند این کار اجباری می باشد، امّا واقعاً چنین نیست، لذا فرزند و عروسِ وارسته و عاقل، خود و رفتار خود را همیشه منطبق با نظر والدین با ایمان نموده و با آنان طبق سفارشات قرآن مجید مدارا کرده و نیکی و محبّت می نمایند، علی الخصوص اگر نظر والدین مطابق با شرع اسلام و خلاف دین نبوده باشد مثل همین موضوع حجاب که بهترین آن چادر است زیرا انتخاب چادر برای پوشش، خود یک نوع اقتدا به صدّیقه کبری و شفیعه روز جزا حضرت زهرا علیها السلام است که همه ما امید شفاعت آن حضرت را داریم ان شاء الله تعالی.



واحد استفتائات دفتر حضرت آیت الله العظمى حاج سید صادق حسینى شیرازى مدظله العالى
سلام
معرفی کتاب حجاب



سؤال: لطفاً کتابی در مورد حجاب معرفی بفرمایید؟


جواب: برای حجاب کتاب «خواهرم: حجاب سعادت است» نوشته آقای موّحد قزوینی مفید است.



واحد استفتائات دفتر حضرت آیت الله العظمى حاج سید صادق حسینى شیرازى مدظله العالى
سلام
چادر مشکی



سؤال: آیا حجاب اسلامی در چادر مشکی متجلّی می باشد؟


جواب:
حجاب اسلامی منحصر به چادر مشکی نیست، گرچه چادر مشکی بهترین پوشش است، زیرا اقتدا به شفیعه محشر حضرت زهرای اطهر و زینب کبری علیهماالسلام می باشد.



واحد استفتائات دفتر حضرت آیت الله العظمى حاج سید صادق حسینى شیرازى مدظله العالى

یا علی
شمیم رحمت
سلام
رعایت حد

برادر یا عموى همام خدمت امیر مؤمنان علیه السلام رسید و گفت:
یا امیرالمؤمنین، همام زن خود را ترک کرده، پوستینى پوشیده و به عبادت مشغول شده است.
حضرت او را خواستند و به او فرمودند: «یا عدىّ نفسه؛ اى دشمن خود».
همام عرض کرد: شما که خود این همه عبادت مى‏کنید، چرا مرا با این عبارت مى‏خوانید؟
حضرت فرمودند: خود را با من مقایسه نکن.
این‏که حضرت فرموده است: «رحم اللَّه امرا عرف قدره» یکى از جاهایى که انسان باید قدر و جایگاه خود را بشناسد همین مورد است چرا که قدر و توان هر کسى فرق مى‏کند و اگر همام این توان را داشت، هرگز امیر مؤمنان علیه السلام به او نمى‏فرمودند: اى دشمن خود!
«انسان نباید در هیچ کارى حتى عبادت زیاده روى کند. برخى از مردم وقتى شوق عبادت یا درس یا چیزهاى دیگر را پیدا مى‏کنند، چنان در آن زیاده روى مى‏کنند که از آن طرف مى‏افتند و کارشان به مریضى و دل‏زدگى منتهى مى‏شود».
یا علی
شمیم رحمت
پاسخ:
سلام آقای پور محمد از بابت کامنتای پربار و مفیدتون در زمینه حجاب خیلی ممنونم !
سلام
فردا سالروز شهادت مظلومانه ، جوان ترین امام معصوم حضرت امام جواد (ع) است این روز را اول به مهدی موعود حضرت امام زمان (عج) و بعد به شما تسلیت می گویم.
نام آن حضرت محمد، لقبش جواد و تقی، کنیه اش ابوجعفر و ابوجعفر ثانی می باشد.

پدر آن بزرگوار امام رضا(علیه السلام)، مادرش سبیکه می باشد که از خانواده ماریه مادر ابراهیم پسر رسول اکرم(ص) بود.

ولادت آن حضرت بنا بر مشهور در مدینه منوره شب جمعه نوزدهم ماه رمضان بسال 195هجری واقع شده است، بعضی دهم ماه رجب را ذکر کرده اند.

مدت عمر آن بزرگوار بیست و پنج سال و مدت امامتش17 سال بود.

وفات آن حضرت اشهر آن است که آن حضرت در آخر ماه ذیقعده سال 220 هجری در بغداد شهید شد.

سبب وفاتش زهری بود که به امر معتصم، ام الفضل عیال آن حضرت و به روایتی یکی از منشیان به آن مظلوم خورانید.

قبر آن حضرت در بغداد نزد قبر جد بزرگوارش حضرت موسی بن جعفر(علیها السلام) است.

اولاد آن حضرت: شیخ مفید می فرماید: اولاد آن حضرت منحصر بود به دو پسر: امام علی النقی(علیه السلام) و ابو احمد موسی مبرقع و دو دختر به نام: فاطمه و امامه. یکی از این دو دختر به حکیمه معروف بوده است.

مواعظ آن حضرت:

مومن به سه چیز احتیاج دارد: توفیقی از جانب پروردگار، واعظی از درون خود و قبول نمودن از کسی که پندش می دهد.

هر که به گوینده ای گوش دهد او را عبادت و بندگی کرده است، اگر گوینده از خدا سخن گوید شنونده به خدا عبادت و بندگی کرده و اگر گوینده از شیطان سخن میراند شنونده بندگی و بردگی شیطان کرده است.

منبع: کعبه آمال، تالیف حضرت استاد علیزاده"رضوان الله علیه"
یا علی
شمیم رحمت
سلام
1- الْمُؤ مِنُ یَحْتاجُ إ لى ثَلاثِ خِصالٍ: تَوْفیقٍ مِنَ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ واعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ، وَقَبُولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ.

فرمود: مؤ من در هر حال نیازمند به سه خصلت است : توفیق از طرف خداوند متعال، واعظى از درون خود، قبول و پذیرش نصیحت کسى که او را نصیحت نماید.

۲- قالَ علیه السلام : مُلاقاةُ الاْ خوانِ نَشْرَةٌ، وَ تَلْقیحٌ لِلْعَقْلِ وَ إ نْ کانَ نَزْرا قَلیلا.

فرمود: ملاقات و دیدار با دوستان و برادران – خوب – ، موجب صفاى دل و نورانیّت آن مى گردد و سبب شکوفائى عقل و درایت خواهد گشت ، گرچه در مدّت زمانى کوتاه انجام پذیرد.

۳- قالَ علیه السلام : إ یّاکَ وَ مُص احَبَةُالشَّریرِ، فَإ نَّهُ کَالسَّیْفِ الْمَسْلُولِ، یَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَ یَقْبَحُ اءثَرُهُ.

فرمود: مواظب باش از مصاحبت و دوستى با افراد شرور، چون که او همانند شمشیرى زهرآلود، برّاق است که ظاهرش زیبا و اثراتش زشت و خطرناک خواهد بود.

۴- قالَ علیه السلام : کَیْفَ یُضَیَّعُ مَنِ اللّهُ کافِلُهُ، وَکَیْفَ یَنْجُو مَنِ اللّه طالِبُهُ، وَ مَنِ انْقَطَعَ إ لى غَیْرِاللّهِ وَ کَّلَهُ اللّهُ إ لَیْهِ.

فرمود: چگونه گمراه و درمانده خواهد شد کسى که خداوند سَرپرست و متکفّل اوست . چطور نجات مى یابد کسى که خداوند طالبش مى باشد. هر که از خدا قطع امید کند و به غیر او پناهنده شود، خداوند او را به همان شخص واگذار مى کند.

۵- قالَ علیه السلام : مَنْ لَمْ یَعْرِفِ الْمَوارِدَ اءعْیَتْهُ الْمَصادِرُ.

فرمود: هرکس موقعیّت شناس نباشد جریانات، او را مى رباید و هلاک خواهد شد.
یا علی
شمیم رحمت
سلام
۶- قالَ علیه السلام : مَنْ عَتَبَ مِنْ غَیْرِارْتِیابٍ اءعْتَبَ مِنْ غَیْرِاسْتِعْتابٍ.

فرمود: سرزنش کردن دیگران بدون علّت و دلیل سبب ناراحتى و خشم خواهد گشت ، در حالى که رضایت آنان نیز کسب نخواهد کرد.
امام جواد علیه السلام

۷- قالَ علیه السلام : أ فْضَلُ الْعِبادَةِ الاْ خْلاصُ.

فرمود: با فضیلت ترین و ارزشمندترین عبادت ها آن است که خالص و بدون ریا باشد.

۸- قالَ علیه السلام : یَخْفى عَلَى النّاسِ وِلادَتُهُ، وَ یَغیبُ عَنْهُمْ شَخْصُهُ، وَ تَحْرُمُ عَلَیْهِمْ تَسْمِیَتُهُ، وَ هُوَ سَمّیُ رَسُول اللّهِ صلى الله علیه و آله وَ کَنّیهِ.

فرمود: زمان ولادت امام عصر علیه السلام بر مردم زمانش مخفى است ، و شخصش از شناخت افراد غایب و پنهان است . و حرام است که آن حضرت را نام ببرند؛ و او همنام و هم کنیه رسول خدا صلى الله علیه و آله است .

۹- قالَ علیه السلام : عِزُّالْمُؤْمِنِ غِناه عَنِ النّاسِ.

فرمود: عزّت و شخصیّت مؤ من در بى نیازى و طمع نداشتن به مال و زندگى دیگران است .

۱۰- قالَ علیه السلام : مَنْ أ صْغى إ لى ناطِقٍ فَقَدْ عَبَدَهُ، فَإ نْ کانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَاللّهَ، وَ إ نْ کانَ النّاطِقُ یَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إ بلیس فَقَدْ عَبَدَ إ بلیسَ.

فرمود: هرکس به شخصى سخنران علاقمند و متمایل باشد، بنده اوست ، پس چنانچه سخنور براى خدا و از احکام و معارف خدا سخن بگوید، بنده خداست ، و اگر از زبان شیطان و هوى و هوس و مادیات سخن بگوید، بنده شیطان خواهد بود.
یا علی
شمیم رحمت
سلام
۱- قالَ علیه السلام : لا یَضُرُّکَ سَخَطُ مَنْ رِضاهُ الْجَوْرُ.

فرمود: کسى که طالب رضایت خداوند متعال باشد، دشمنى ستمگران ، او را زیان و ضرر نمى رساند.

۱۲- قالَ علیه السلام : مَنْ خَطَبَ إ لَیْکُمْ فَرَضیتُمْ دینَهُ وَ أ مانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ، إ لاّ تَفْعَلُوهُ تَکْنُ فِتْنَةٌ فِى الاْ رْضِ وَ فَسادٌ کَبیرْ.

فرمود: هر که به خواستگارى دختر شما آید و به تقوا و تدیّن و امانتدارى او مطمئن مى باشید با او موافقت کنید وگرنه شما سبب فتنه و فساد بزرگى در روى زمین خواهید شد.
امام جواد علیه السلام

۱۳- قالَ علیه السلام : لَوْسَکَتَ الْجاهِلُ مَااخْتَلَفَ النّاسُ.

فرمود: چنانچه افراد جاهل و بى تجربه ساکت باشند مردم دچار اختلافات و تشنّجات نمى شوند.

۱۴- قالَ علیه السلام : مَنِ اسْتَحْسَنَ قَبیحا کانَ شَریکا فیهِ.

فرمود: هر که کار زشتى را تحسین و تأیید کند، در عِقاب آن شریک مى باشد.

۱۵- قالَ علیه السلام : مَنِ انْقادَ إ لَى الطُّمَاءنینَةِ قَبْلَ الْخِیَرَةِ فَقَدْ عَرَضَ نَفْسَهُ لِلْهَلَکَةِ وَالْعاقِبَةِ الْمُغْضِبَةِ.

فرمود: هرکس بدون تفّکر و اطمینان نسبت به جوانب (هر کارى ، فرمانى ، حرکتى و…) مطیع و پذیراى آن شود، خود را در معرض سقوط قرار داده ؛ و نتیجه اى جز خشم و عصبانیّت نخواهد گرفت .
یا علی
شمیم رحمت
سلام
۶- قالَ علیه السلام : مَنِ اسْتَغْنى بِاللّهِ إ فْتَقَرَالنّاسُ إ لَیْهِ، وَمَنِ اتَّقَى اللّهَ اءحَبَّهُ النّاسُ وَ إ نْ کَرِهُوا.

فرمود: هر که خود را به وسیله خداوند بى نیاز بداند مردم محتاج او خواهند شد و هر که تقواى الهى را پیشه خود کند خواه ناخواه ، مورد محبّت مردم قرار مى گیرد گرچه مردم خودشان اهل تقوا نباشند.

۱۷- قالَ علیه السلام : عَلَّمَ رَسُولُ اللّهِ صلّى اللّه عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ عَلّیا عَلَیْهِ السَّلامُ اءلْفَ کَلِمَةٍ، کُلُّ کَلِمَةٍ یَفْتَحُ اءلْفُ کَلِمَةٍ.

فرمود: حضرت رسول صلى الله علیه و آله ، یک هزار کلمه به امام علىّ علیه السلام تعلیم نمود که از هر کلمه اى هزار باب علم و مسأله فرعى باز مى شود.

۱۸- قالَ علیه السلام : نِعْمَةٌ لاتُشْکَرُ کَسِیَّئَةٍ لاتُغْفَرُ.

فرمود: خدمت و نعمتى که مورد شکر و سپاس قرار نگیرد همانند خطائى است که غیرقابل بخشش باشد.

۱۹- قالَ علیه السلام : مَوْتُ الاْ نْسانِ بِالذُّنُوبِ اءکْثَرُ مِنْ مَوْتِهِ بِالاْ جَلِ، وَ حَیاتُهُ بِالْبِرِّ اءکْثَرُ مِنْ حَیاتِهِ بِالْعُمْرِ.

فرمود: فرارسیدن مرگ انسان ها، به جهت معصیت و گناه ، بیشتر است تا مرگ طبیعى و عادى ، همچنین حیات و زندگى لذّت بخش به وسیله نیکى و إ حسان به دیگران بیشتر و بهتر است از عمر بى نتیجه .

۲۰- قالَ علیه السلام : لَنْ یَسْتَکْمِلَ الْعَبْدُ حَقیقَةَالاْ یمانِ حَتّى یُؤْثِرَ دینَهُ عَلى شَهْوَتِهِ، وَلَنْ یُهْلِکَ حَتّى یُؤْثِرَ شَهْوَتَهُ عَلى دینِهِ.

فرمود: بنده اى حقیقت ایمان را نمى یابد مگر آن که دین و احکام الهى را در همه جهات بر تمایلات و هواهاى نفسانى خود مقدّم دارد. و کسى هلاک و بدبخت نمى گردد مگر آن که هواها و خواسته هاى نفسانى خود را بر احکام إ لهى مقدّم نماید.
امام جواد علیه السلام
یا علی
شمیم رحمت
سلام
۱- قالَ علیه السلام : عَلَیْکُمْ بِطَلَبِ الْعِلْمِ، فَإ نَّ طَلَبَهُ فَریضَةٌ وَالْبَحْثَ عَنْهُ نافِلَةٌ، وَ هُوَ صِلَةُ بَیْنَ الاْ خْوانِ، وَ دَلیلٌ عَلَى الْمُرُوَّةِ، وَ تُحْفَةٌ فِى الْمَجالِسِ، وَ صاحِبٌ فِى السَّفَرِ، وَ اءُنْسٌ فِى الْغُرْبَةِ.

فرمود: بر شما باد به تحصیل علم و معرفت ، چون فراگیرى آن واجب و بحث پیرامون آن مستحبّ و پرفائده است . علم وسیله کمک به دوستان و برادران است ، دلیل و نشانه مروّت و جوانمردى است ، هدیه و سرگرمى در مجالس است ، همدم و رفیق انسان در مسافرت است ؛ و اءنیس و مونس انسان در تنهائى مى باشد.

۲۲- قالَ علیه السلام : خَفْضُ الْجَناحِ زینَةُالْعِلْمِ، وَ حُسْنُ الاْ دَبِ زینَةُالْعَقْلِ، وَبَسْطُ الْوَجْهِ زینَةُالْحِلْمِ.

فرمود: تواضع و فروتنى زینت بخش علم و دانش است ، اءدب داشتن و اخلاق نیک زینت بخش عقل مى باشد، خوش روئى با افراد زینت بخش حلم و بردبارى است .

۲۳- قالَ علیه السلام : تَوَسَّدِ الصَّبْرَ، وَاعْتَنِقِ الْفَقْرَ، وَارْفَضِ الشَّهَواتِ، وَ خالِفِ الْهَوى ، وَ اعْلَمْ أ نَّکَ لَنْ تَخْلُو مِنْ عَیْنِ اللّهِ، فَانْظُرْ کَیْفَ تَکُونُ.

فرمود: در زندگى ، صبر را تکیه گاه خود، فقر و تنگ دستى را همنشین خود قرار بده و با هواهاى نفسانى مخالفت کن. و بدان که هیچگاه از دیدگاه خداوند پنهان و مخفى نخواهى ماند، پس مواظب باش که در چه حالتى خواهى بود.

۲۴- قالَ علیه السلام : مَنْ اءتَمَّ رُکُوعَهُ لَمْ تُدْخِلْهُ وَحْشَةُ الْقَبْرِ.

فرمود: هرکس رکوع نمازش را به طور کامل و صحیح انجام دهد، وحشت قبر بر او وارد نخواهد شد.

۲۵- قالَ علیه السلام : الْخُشُوعُ زینَةُالصَّلاةِ، وَ تَرْکُ مالایُعْنى زینَةُالْوَرَعِ.

فرمود: خشوع و خضوع زینت بخش نماز خواهد بود، ترک و رها کردن آنچه (براى دین و دنیا و آخرت ) سودمند نباشد زینت بخش ورع و تقواى انسان مى باشد.
یا علی
شمیم رحمت
سلام
- قالَ علیه السلام : الاْ مْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْىُ عَنِ الْمُنْکَرِ خَلْقانِ مِنْ خَلْقِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، فَمْن نَصَرَهُما اءعَزَّهُ اللّهُ، وَمَنْ خَذَلَهُما خَذَلَهُ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ.

فرمود: امر به معروف و نهى از منکر دو مخلوق الهى است ، هر که آن ها را یارى و اجراء کند مورد نصرت و رحمت خدا قرار مى گیرد و هر که آن ها را ترک و رها گرداند مورد خذلان و عِقاب قرار مى گیرد.
امام جواد علیه السلام

۲۷- قالَ علیه السلام : إ نَّ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَخْتارُ مِنْ مالِ الْمُؤْمِنِ وَ مِنْ وُلْدِهِ اءنْفَسَهُ لِیَاءجُرَهُ عَلى ذلِکَ.

فرمود: همانا خداوند متعال بهترین و عزیزترین ثروت و فرزند مؤ من را مى گیرد (و هلاک و نابود مى گرداند)، چون دنیا و متعلّقات آن بى ارزش است تا در قیامت پاداش عظیمى عطایش نماید.

۲۸- قالَ له رجل : اءَوصِنى بَوَصِیَّةٍ جامِعَةٍ مُخْتَصَرَةٍ؟

فَقالَ علیه السلام : صُنْ نَفْسَکَ عَنْ عارِالْعاجِلَةِ وَ نار الْآجِلَةِ.

شخصى به حضرت عرض کرد: مرا موعظه و نصیحتى کامل و مختصر عطا فرما؟ امام علیه السلام فرمود: اعضاء و جوارح ظاهرى و باطنى خود را از ذلّت و ننگ سریع و زودرس ، همچنین از آتش و عذاب آخرت ، در اءمان و محفوظ بدار.

۲۹- قالَ علیه السلام : فَسادُالاْ خْلاقِ بِمُعاشَرَةِالسُّفَهاءِ، وَ صَلاحُ الاْ خلاقِ بِمُنافَسَةِ الْعُقَلاءِ.

فرمود: معاشرت و همنشینى با بى خردان و افراد لااُبالى سبب فساد و تباهى اخلاق خواهد شد؛ و معاشرت و رفاقت با خردمندان هوشیار، موجب رشد و کمال اخلاق مى باشد.

۳۰- قالَ علیه السلام : الاْ دَبُ عِنْدَالنّاسِ النُّطْقُ بِالْمُسْتَحْسَناتِ لاغَیْرُ، وَ هذا لایُعْتَدُّ بِهِ مالَمْ یُوصَلْ بِها إ لى رِضَااللّهِ سُبْحانَهُ، وَالْجَنَّةِ، وَالاْ دَبُ هُوَ اءدَبُ الشَّریعَةِ، فَتَاءدَّبُوا بِها تَکُونُوا اءُدَباءَ حَقّا.

فرمود: مفهوم و معناى ادب از نظر مردم ، تنها خوب سخن گفتن است که رکیک و سبک نباشد، ولیکن این نظریّه قابل توجّه نیست تا مادامى که انسان را به خداوند متعال و بهشت نزدیک نگرداند.

بنابر این ادب یعنى رعایت احکام و مسائل دین ، پس با عمل کردن به دستورات الهى و ائمّه اطهار علیهم السلام ، ادب خود را آشکار سازید.
یا علی
شمیم رحمت
سلام
- قالَ علیه السلام : ثَلاثُ خِصالٍ تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: الاْ نْصافُ فِى الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِى الشِّدِّةِ، وَ الاْ نْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إ لى قَلْبٍ سَلیمٍ.

فرمود: سه خصلت جلب محبّت مى کند: انصاف در معاشرت با مردم ، همدردى در مشکلات آن ها، همراه و همدم شدن با معنویات .

۳۲- قالَ علیه السلام : التَّوْبَةُ عَلى اءرْبَع دَعائِم : نَدَمٌ بِالْقَلْبِ، وَاسْتِغْفارٌ بِاللِّسانِ، وَ عَمَلٌ بِالْجَوارِحِ، وَ عَزْمٌ اءنْ لایَعُودَ.

فرمود: شرایط پذیرش توبه چهار چیز است : پشیمانى قلبى ، استغفار با زبان ، جبران کردن گناه نسبت به همان گناه حقّاللّه و یا حقّالنّاس -، تصمیم جدّى بر اینکه دیگر مرتکب آن گناه نشود.
امام جواد علیه السلام

۳۳- قالَ علیه السلام : ثَلاثٌ مِنْ عَمَلِ الاْ بْرارِ: إ قامَةُالْفَرائِض ، وَاجْتِنابُ الْمَحارِم ، واحْتِراسٌ مِنَ الْغَفْلَةِ فِى الدّین .

فرمود: سه چیز از کارهاى نیکان است : انجام واجبات الهى ، ترک و دورى از گناهان ، مواظبت و رعایت مسائل و احکام دین .

۳۴- قالَ علیه السلام : وَ حَقیقَةُ الاْ دَبِ: اِجْتِماعُ خِصالِ الْخیْرِ، وَ تَجافى خِصالِ الشَّرِ، وَ بِالاْ دَبِ یَبْلُغُ الرَّجُلُ الْمَکارِمَ الاْ خْلاقِ فِى الدُّنْیا وَ الاَّْخِرَةِ، وَ یَصِلُ بِهِ اِلَى الْجَنَّةِ.

فرمود: حقیقت ادب و تربیت عبارت است از: دارا بودن خصلت هاى خوب ، خالى بودن از صفات زشت و ناپسند.

انسان به وسیله اءدب – در دنیا و آخرت – به کمالات اخلاقى مى رسد؛ و نیز با رعایت اءدب نیل به بهشت مى یابد.

۳۵- قالَ علیه السلام : إ نَّ بَیْنَ جَبَلَىْ طُوسٍ قَبْضَةٌ قُبِضَتْ مِنَ الْجَنَّةِ، مَنْ دَخَلَها کانَ آمِنا یَوْمَ الْقِیامَةِ مِنَ النّار.

فرمود: همانا بین دو سمت شهر طوس قطعه اى مى باشد که از بهشت گرفته شده است ، هر که داخل آن شود و با معرفت زیارت کند -، روز قیامت از آتش در اءمان خواهد بود.
یا علی
شمیم رحمت
سلام
۶- قالَ علیه السلام : مَنْ زارَ قَبْرَ عَمَّتى بِقُمْ، فَلَهُ الْجَنَّتهُ.

فرمود: هرکس قبر عمّه ام حضرت معصومه سلام اللّه علیها را با علاقه و معرفت در قم زیارت کند، أ هل بهشت خواهد بود.

۳۷- قالَ علیه السلام : مَنْ زارَ قَبْرَ اءخیهِ الْمُؤْمِنِ فَجَلَسَ عِنْدَ قَبْرِهِ وَاسْتَقْبَلَ الْقِبْلَةَ وَ وَضَعَ یَدَهُ عَلَى الْقَبْرِ وَقَرَءَ: ((إنّا أنْزَلْناهُ فى لَیْلَةِالْقَدْرِ)) سَبْعَ مَرّاتٍ، اءمِنَ مِنَ الْفَزَعَ الاْ کْبَرِ.

فرمود: هرکس بر بالین قبر مؤ منى حضور یابد و رو به قبله بنشیند و دست خود را روى قبر بگذارد و هفت مرتبه سوره مبارکه(إنّا أنزلناه) را بخواند از شداید و سختیهاى صحراى محشر در اءمان قرار مى گیرد.

۳۸- قالَ علیه السلام : ثَلاثٌ یَبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللّهِ: کَثْرَةُ الاْ سْتِغْفارِ، وَ خَفْضِ الْجْانِبِ، وَ کَثْرَةِ الصَّدَقَةَ.

فرمود: سه چیز، سبب رسیدن به رضوان خداى متعال مى باشد:

۱ – نسبت به گناهان و خطاها، زیاد استغفار و اظهار ندامت کردن .

۲ – اهل تواضع کردن و فروتن بودن .

۳ – صدقه و کارهاى خیر بسیار انجام دادن .
امام جواد علیه السلام

۳۹- قالَ علیه السلام : الْعامِلُ بِالظُّلْمِ، وَالْمُعینُ لَهُ، وَالرّاضى بِهِ شُرَکاءٌ.

فرمود: انجام دهنده ظلم ، کمک دهنده ظلم و کسى که راضى به ظلم باشد، هر سه شریک خواهند بود.

۴۰- قالَ علیه السلام : التَّواضُعُ زینَةُالْحَسَبِ، وَالْفَصاحَةُ زینَةُالْکَلامِ، وَ الْعَدْلُ زینَةُالاْ یمانِ، وَالسَّکینَةُ زینَةُالْعِبادَةِ، وَالْحِفْظُ زینُةُالرِّوایَةِ.

فرمود: تواضع و فروتنى زینت بخش حسب و شرف ، فصاحت زینت بخش کلام ، عدالت زینت بخش ایمان و اعتقادات ، وقار و ادب زینت بخش اعمال و عبادات ؛ و دقّت در ضبط و حفظ آن ، زینت بخش نقل روایت و سخن مى باشد.
یا علی
شمیم رحمت
سلام ، با عرض تسلیت دوباره به شما این حدیث های گهر بار را از سایت مرجع راحل حضرت آیت الله العظمی شیخ میزا جواد تبریزی انتخاب کرده بودم. روح این مرجع راحل ملکو تی انشاالله دعا گوی ما باشد.
یا علی
شمیم رحمت
سلام
اول ذی الحجه سالروز ازدواج آسمانی امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه زهرا (س) بر شما مبارک باد.
به روز هستم با احادیث ازدواج بخوانید خواندنی است.
یا علی
شمیم رحمت
  • سکوت....حسرت
  • سلام آقای پور محمد از بابت کامنتای پربار و مفیدتون در زمینه حجاب خیلی ممنونم !
    این مطلب خیلی جواب داده طرف شب خوابش نبرده صبح پا شده مطلب گذاشته خدا رو چه دیدی ...باتشکر از خودم
    پاسخ:
    خدا رو چه دیدی چی؟؟ کامل میکردید حرفتون رو ! تهمت نزنید لطفا حدود خودتون رو هم رعایت کنید قبل از حرف زدن هم فکر کنید چی میگید !!!
  • سکوت....حسرت
  • منظوری نداشتم ناراحت شدید تلخ بود دیدم ...
    سلام
    (مردی نزد امام حسین (ع) غیبت دیگری را کرد حضرت امام حسین (ع) به او فرمود:) از غیبت نمودن دست بردار که آن یعنی غیبت خورش سگهای آتش است.
    یا علی
    شمیم رحمت

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">